Digitale gemeente: niveau anno 2015

Er is afgelopen jaren heel wat te doen geweest om de digitale dienstverlening van gemeenten. Het zou de drukke ambtenaren ontlasten en natuurlijk kostenbesparend zijn. De bevolking zou alleen maar voordelen ervaren. Helaas blijkt het niveau van de digitale dienstverlening 2015 op het niveau van 1998 te zitten. Iets als uit een handboek ‘De eerste stappen op het web voor uw bedrijf’.

Praktijkvoorbeeld gemeente Loon op Zand (Kaatsheuvel, Loon op Zand, De Moer) wat ook voor vele andere gemeenten zal gelden gezien Equalit…

Je gaat naar de website http://www.loonopzand.nl . Deze ziet er op het eerste gezicht overzichtelijk uit. De keuze is natuurlijk “Maak een afspraak online”. Dat verwijst naar een heel basaal formuliertje van Equalit die er waarschijnlijk veel te goed voor betaald zijn. Ik wil een afspraak maken voor een nieuw paspoort. Dropdowntje “Aanvraag paspoort” en klik op volgende (waarom niet automatisch doorgaan?). Er verschijnt een kalender. Ik kan klikken wat ik wil, maar er gebeurt niets… Blijkt niet te werken in Safari. Alle Apple gebruikers kunnen het schudden bij de gemeente Loon op Zand. Gelukkig deins ik niet terug voor 1 drempel. Op naar Firefox. Daar werkt de kalender gelukkig wel en kan ik een tijd kiezen. Vervolgens mag ik heel basic naam, telefoon, email en opmerking invullen en op “Afspraak maken” klikken. “Uw afspraak is gemaakt”. En daar moet ik het mee doen. Geen captcha te ontdekken, dus het is wachten tot bots het formulier gevonden hebben en de mailbox van de gemeente volspammen. Als toegift krijg ik een automatisch mailtje met als afzender noreply@loonopzand.nl:

U heeft op dinsdag dd januari 2015 om hh:mm een afspraak bij de gemeente Loon op Zand over: Aanvraag paspoort.
Dit duurt gemiddeld 10 minuten.
Wilt u bovenstaande afspraak wijzigen of annuleren, neem dan contact met ons op via 0416 – 289111 of info@loonopzand.nl.

Helaas mist alle benodigde specifieke informatie voor het aanvragen van een nieuw paspoort. Wat moet ik meenemen? Wat moet ik met mijn oude paspoort? Oftewel wat verwacht de gemeente van mij? In dit geval weet ik het wel… maar een ander misschien niet. Of onduidelijkheid bij een andere afspraak. Trouwens… stel je voor dat de gemeente zelf pasfoto’s maakt wat wel zo makkelijk en simpel zou zijn.

Ik heb geen mogelijkheid om te reageren op mijn afspraak, een wijziging te maken in mijn afspraak of deze te annuleren… afgezien van zelf bellen (dag digitaal) of mailen (dag automatische verwerking).

Wat is er betaald voor dit stukje ‘efficiënte digitale dienstverlening’ en hoe vaak en hoe lang is er over vergaderd door stropdassen? Een middelbare scholier kan het beter…  serieus!

About Stoomkracht

Scripter, programmer, Windows administrator, network/wifi engineer, thinker

Leave a Reply

